onsdag 25 januari 2012

Sömnapné- forts.

Trollet i målningen av Ivar Arosenius lider troligtvis av sömnapnnésyndrom- skulle jag gissa.

Det stygga trollet som tagit prinsessan till fånga för att ha som sällskap på ålderns höst. Prinsessans känslor inför detta är i fokus. Man kan också tänka sig ett snällt troll där prinsessan får representera en bahaglig dröm med erotisk anstrykning. Något som jag själv upplevt upprepade gånger efter att ha fått diagnosen sömapnésyndrom . Om dagen känns ovanligt trist och grå- man blir liksom aldrig riktigt pigg eller drabbas av dalar med dåsighet och microsömn, har drömmar, likt en god vän, en tendens att kompensera detta. Det undermedvetna krafterna samlar sig till strid för att hjälpa jaget, som hamnat skuggornas rike, att inte hamna i handligsfölamning och depression.
Det här går att göra någontig åt med sundare livsföring och med den behandling som sjukvården har att erbjuda.
I går var jag på introduktion till behandling på Sahlgrenska sömnlabb. Detta skedde i grupp. Vi skulle ha varit femton, men blev bara sju. Märkligt att så många bara uteblir. Nu är det ju speciellt viktigt för mig att få behandling eftersom jag är yrkesförare. En sympatisk sjuksköterska berättade om den mask man ska sätta över i första hand näsan. När man sover känner den sinnrika apparaten av om man drabbas av andningsstopp och "puttar" därvid in en lagom luftmängd som håller andningsvägarna öppna. Maskerna fanns i olika utföranden. Det ska gå att vänja sig vid dem förutsatt att man då inte har för vana att sova på magen hela natten. Så nu väntar en övernattnig på kliniken för utprovning av apparaten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Försök tänka att det bara blir bättre. Du har ju tagit tag i hälsan om jag förstår dig rätt. Jag känner mig också som mannen i sängen som ligger och dåsar.