tisdag 17 januari 2012

Drömmar under sjukskrivning

Så gick vi över Ramberget min bror och jag. Vid bergets fot ligger den nya Moskén i Göteborg. Min bror gick in och bad. Själv skulle jag som kringboende få infomation och se mig omkring. Men jag hade för mycket träningsvärk så det får bli en annan gång...
Detta kunde vara en dröm men är en verklig händelse. I söndags tog jag och min bror med fru en rask prommenad över Ramberget för att därefter besöka den nya Moskén på Hisingen. Min bror har sedan länge konverterat till Islam. Denna lilla berättelse innehåller för mig något av de symboliska bilder som våra drömmar använder sig av. Den strapatsrika färden över berget för att slutligen nå en plats där jag kan hitta en djupare mening - någonting som ger en förklaring till vår levnad och vårt lidande, här symboliserat av Moskén. Min bror går beslutsamt in medan jag får kroppsliga besvär såsom träningsvärk. Kanske är jag inte mogen för detta steg ännu.
När man som jag går långtidssjukskriven ökar drömmandet. Troligtvis bearbetar man i drömmen alla de obesvarade och oroande frågor man ställs inför. Hur länge måste jag vänta på behandling? Blir jag så frisk att jag kan återgå till mitt nuvarande arbete eller blir jag tvingad till att ändra syselsättning. Kommer jag att mötas av en ändrad attityd från mina kollegor och arbetsledare när och om jag kommer tillbaka. Kanske vill jag göra något annat. 
Drömmarna blir tydligare och lättare att minnas när man går sjukskriven, men handlar definivt inte om det man skulle kunna förvänta sig. Dom är skrämmande, roande, ofta lustfyllda, blandar tid och rum i ett ända virrvarr- utspelar sig kanske plötsligt på en plats där jag befann mig som barn utan att jag reflekterar över det.

2: En bok om drömtydning

Dagen efter min brors besök går jag till bilioteket. Av en ren slump hittar jag boken Drömtolkning av Johan Olsson, utfrågad i TV 4- morgon   om just detta.
- Ta dina drömmar på allvar, ha papper och penna på nattygsbordet, och skriv ner dom direkt, innan ditt kontrollerade jag gör korrigeringer, skriver han. Det här drömmer jag efter att ha läst de första kapitlen i denna bok.
Jag befinner mig i det hus där jag bodde tills jag fyllde 9 år. Jag och min bror ( den här gången min mellanbror) ska ha fest för vänner, kvinnliga bekanta. En häst befinner sig i huset. Min bror ordnar med två smala gummimattor så att den inte ska halka på parketten- men gummimattan går sönder. Vi får ta ner hästen i källaren- ett rum med vattenkran alldeles vid utgången. Bara den får rejält med havre och vatten ska den nog gå bra. Bjudningen närmar sig . Ingen kontakt med de bjudna på datorn- borde ringa dom. Det börjar skymma, föräldrarna närvarande. Det är lite för ostädat för fest. Hästen fortfrande inte nedtagen i källaren...
Den här drömmen känns fragmentarisk, och jag är osäker på  om inte mitt kontrollerande jag har korrigerat den. Jag skriver ner den efter några anteckningar nu mitt på dagen. Men jag ska göra ett försök att nedteckna mina drömmar nu, allteftersom jag läser Johan Olssons bok.
Fotnot: Om Muhammed inte kan komma till berget  får berget komma till Muhammed

Inga kommentarer: