måndag 7 december 2009

Vita villan i verklighet och fantasi

(Bildanalys Sascha Bolotin)
Delar av barndomen sedd från satellit.
Här vid Gamlebyviken bodde jag i slutet av 1950- talet.
Från hög höjd kan man urskilja Ettan- administrationsbyggnaden till det på den tiden intilliggande sjukhuset (bild 1). På lite lägre höjd kan man se de sk. chokladhusen, som uppfördes under den tid som vi bodde här, och det närmaste grannhuset (bild 1och 2). På den nedersta högra bilden kan man slutligen se målet för denna lilla flygtur- den vita villan. Där tillbringade jag min första nio levnadsår.
Landskapet har förändrats
Flygbild över Västervik och Gamlebyviken
Mycket har förändrats sedan jag bodde här i slutet av 1950- talet. Villakvarter har vuxit in över det som tidigare var skog- den trollska Breviksskogen. Sjukhusområdet var då mycket avgränsat med portvaktsstugor och dubbla staket.

5 kommentarer:

sascha sa...

Wow! Tackar för upphöjelsen att få skylta med detta anspråkslösa bildmontage!

Gösta Lindborg sa...

Tänkte först att använda rubriken Den vita villan- men det för ju tankarna till- Jasså den vita villan.
Vita villan är ju till stor del en produkt av 50 år gamla minnen. Jag undrar om de stora, fantasieggande salarna i källaren används till något nu?

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

häftigt med huset!