torsdag 4 november 2010

Nattvardsgästerna

Varje fredagseftermiddag träffas vi- nattvardsgästerna- utanför krogen. Vinet flödar- oblaten får bestå av after workbuffé- bröd med grillad kyckling.
Mitt släktnamn är Bolotin. Jag härstammar från Donaudeltat
där floden rinner ut i Svarta Havet. Bolotin betyder något i stil med kärrväxt. Vad blir det svenska namnet? Kärrman- Sumpeson? Något som stiger ur kärret och närmar sig Gud?
Min brors kommentar ger en sådan fördjupning i ämnet att jag publicerar det i här:
Man kan söka på Izmail i maps.google.se så kommer man till byn invid Donaudeltat där pappa var som liten. Boloto betyder tydligen mosse, träsk, kärr sumpmark, myr, dy och gungfly på ukrainska (www.websters-online-dictionary.org). En Bolotin är en person som bor i närheten av sådant ställe (www.ancestry.com/facts/bolotin-family-history.ashx).

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad intressant med namnet Bolotin och var du härstammar från.

Anonym sa...

Passande bilder också. Roligt att du är tillbaka med bloggandet efter en tids uppehåll

sascha sa...

Jag gillar det där med 'närmar sig Gud'. Mycket bättre än träskmonster :) .

sascha sa...

Man kan söka på Izmail i maps.google.se så kommer man till byn invid Donaudeltat där pappa var som liten. Boloto betyder tydligen mosse, träsk, kärr sumpmark, myr, dy och gungfly på ukrainska (www.websters-online-dictionary.org). En Bolotin är en person som bor i närheten av sådant ställe (www.ancestry.com/facts/bolotin-family-history.ashx).