lördag 9 augusti 2008

OS i Peking

I går tittade jag på invigningen av OS i Peking. Först en stund hemma och därefter på puben. Det är alltid roligast att se när de små nationerna vandrar in på arénan i sina folkdräkter. En flaggbärare och två deltagare varav den ena är lite överviktig, kanske kulstötare, och alla tre ser lika glada och stolta ut. Då känner jag
andemeningen med OS.
I övrigt var invigningen en kort historielektion. Kineserna har uppfunnit krutet, papperet, boktryckarkonsten och kompassen.
Den store tänkaren Kon Fu- tsé har tagits upp i det nya Kina. Han trodde på blind lydnad under goda ledare. Vem bedömmer om ledarna är goda tänker jag. Dessutom tror jag inte att en nation som hyser blind lydnad till sina ledare i längden har någon framgång.
(Bilden till höger; OS i Stockhom 1912 där min morfar medverkade som funktionär).

Inga kommentarer: