söndag 25 november 2007

Utflykt till Julmarknaden på Dagsnäs Slott


I går var jag, Klas och Kristina på en dagsutlykt till Dagsnäs slott vid Hornborgasjön utanför Falköping. där fanns det bara en trana men väl en julmarknad.
Klas och jag började med att avnjuta en viltfärsbiff på hjort med tranbärssås, kokt potatis och en julmust därtill i den fina restaurangen, inredd i det gamla slottsköket. Kristina som är vegetarian gick direkt till julmarknaden.
Jag var inte på köphumör så det roligaste tyckte var att ta kort på den historiskt intressanta miljön.
Kristna däremot var på köphumör. Hon inhandlade ost, exklusiv hjortronsylt, en hemvävd bordsduk från Lyckornas väveri mellan Falköping och Skara m.m.
Vi avslutade utflykten på Falbygdens ost där kommersen var i full gång.
Hemma igen varvade vi ner med att titta på två långfilmer. Kvinnostaden av Federico Felini. som är en favorit för Klas och mig och den lite mer mysrysiga filmen Wolf med Jack Nickolson och Michelle Pfeiffer som vi uppskattade alla tre.
Läs även vad Klas har att berätta om utflykten.

2 kommentarer:

rastplats sa...

Ja det var en fantastiskt trevlig utflykt. Området kring Hornborgasjön är väldigt vackert. God mat hade de också och god julmust.

Gösta Lindborg sa...

Jag lyckades med att byta storlek på ett foto via html. Det är ju alltid en bra början.