tisdag 14 december 2010

Begrundan

Äntligen har Doris- min granne på andra sidan gården tänt sin julstjärna.
Det var nog tio år sen sist. Jag beundrade hennes stjärna så mycket så jag strulade till och hängde upp ett antal stjärnor i mitt fönster. Detta ledde till att Doris tog bort sin stjärna så nu har jag levt i underjorden flera år. Men så i dag- ser jag att Doris åter har tänt sin stjärna. I bakgrunden röda gardiner och under en femarmad ljusstake
En tiggare jag blivit genom åren,
längtan efter det som sätter guldkant på tillvaron
- du för mig och jag för dig för dig
- en gåta det blivit för mig.
---
Blicken lyfts mot natthimlens stjärna,
den speglar sig i ro i mina ögons fråga.
Hålla dig intill mig jag ville så gärna.
brydd jag är -hur tända din låga.
(Göstas grötrim)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin och stämningsfull bild. Vad bra att "Doris" satt upp en julstjärna. Trevligt med grannkontakt.

sascha sa...

Fin dikt, brorsan!