lördag 7 november 2009

Maten var bra-

Söndagmorgon och jag letar efter favoritdikter i min bok Den svenska lyriken med dikter av Nils Ferlin dikter. Ur diktsamlingen Med många kulörta lyktor som som kom ut 1944 hittade jag en dikt om månen. Den heter Maten var bra- och passar bra till min lilla fotofiltreteckning som jag gjorder en gång. Den börjar så här:

Maten var bra i mitt fattighus
men jag grubblade så på guds båda ljus.

Det stora lyste i dagen klar:
det tyckte jag ganska bakvänt var.

Jag hör Ferlins stämma genom texten- hans betoningar och pauseringar. Den fortsätter:

Det lilla lyste i nattens djup
kring dolda klyftor och glömda stup.


Envar som vilse i skogen gick
så mycken hjälp av det ljuset fick.

Och de som reste på stormigt hav
fick även lisa och hugn därav.

Ferlin får mig att känna den där inre enigheten- ett lugnt accepterande av eländet och alla motsridiga känslor inom mig. Enigheten ger en styrka. Några versrader till:

Så vilsamt var det och anspråkslöst
och milt mot allt som var undanföst.


Det lilla ljuset var månens ljus
det talte jag till i mit fattighus.

Det talte jag till i min ensamhet
medan vindarna drog över myr och vret.

Och vad störde det mej om jag ej fick svar
när mitt tarvliga rum som försilvrat var.


Ser att dikter som Med många kulörta lyktor är ett hjälpmedel i kognitiv terapi.

Ser även vad Klas har skrivit i dag. Interssant beskrivning av kärlek- tema med variationer.

2 kommentarer:

Klas sa...

Dikter kan vara betydelsefulla för humöret. Vad är det för motstridiga känslor du tänker på? Fin dikt av Ferlin.

Gösta Lindborg sa...

Svårt att svara på utan att bli för privat. Men det handlar om saker man är engagerad i utan att riktigt veta varför. Avslutar med ett citat ur en sida om kognitiv terapi.
"Jag är Jag därför att Jag är Jag,
och Du är Du därför att Du är Du. Men om Jag är Jag därför att Du är Du, så är Jag inte Jag längre."
Judiskt tänkespråk