lördag 31 oktober 2009

Denna dagen- ett liv

Alla som sett Vi på Saltkråkan kommer säkert ihåg när Melker eftertänksamt säger- denna dagen ett liv. Jag hörde på bokmässan att Astrid Lindgren som barn sett denna devis på en vägg hemma hos Ellen Key.

Ett grymt gryningsljus.
Jag minns denna strof ur en visa av Jaques Brel. Den heter Amsterdam och beskriver det ofta svåra sjömanslivet där. Efter natten följer ett grymt gryningsljus.
Vad tänker man en morgon som denna- kanske söndagsmorgon- med tid för eftertanke? Denna underrubrik passar bäst om man vaknar upp med tanken att nu måste jag revidera mitt liv. Kanske efter en natt när man i ruset likt en råtta, ivrigt försöker att hitta ett hål, för att fly undan den föskräckliga verkligheten. Jag känner att jag börjar åldras- en ischiasvärk har svårt för att gå över och jag känner mig svag i ena benet. Snart är det en ny arbetsvecka.
Har man under en längre tid inte själv kunnat välja vad som är bra för mig är risken stor att omgivningen väljer åt en. Då hamnar man förr eller senare i ett väldigt trassel. Det här måste redas ut- jag måste börja om från början- skaffa mig en inre styrka utifån vad jag själv tycker och vill. På den punkten är livet obevekligt. Livet kräver inte fullkommning utan fulländning av mitt eget liv.

2 kommentarer:

Klas sa...

Lev som om den här dagen är den första på resten av ditt liv. Inte är livet så förfärligt. Kanske upptäckte jag det först när jag fick en obotlig sjukdom som heter MS. Gym är roligt, kanske gym Sportlife hjälper mot ischias?

Klas sa...

Vi åldras alla, men vi får också mer erfarenhet. Sök in på Medborgarskolan till exempel, läs något du tycker verkar roligt. Jag försöker leva för stunden. Det är ingen idé att grubbla när vi inte vet något om framtiden. Nu ska jag mata in lite gamla bilder i min blogg. Det visste jag inte att jag skulle göra för några timmar sedan.