lördag 26 september 2009

Tankar kring andlighet

Besök i Botaniska Trädgården i Göteborg tillsammans med Klas och Kristina.
Min bild från Botanika Trädgården tycker jag passar till tankar kring andlighet. Tankar om andlighet känns angeläget för mig i dag- lördagen den 26:e september 2009.
En bild på ett berg skulle egentligen passa bättre till mina tankar, men då får jag ta en bild från nätet, eftersom jag aldrig varit vid Mount Everest. Sådana bilder kan vara upphovsrättsskyddade, så det känns inte riktigt okej.
Ett jättelikt begsmassiv som kan ses från olika håll är för mig en bra bild av Gud. När man på 700- talet såg berget från Mekka skrevs Koranen. I Indien 500 år före Kristus såg man berget från ett annat håll, och Buddhismen uppstod. Helt olika berättelser- som i mycket är präglade av sin tid. Trots det är det förvånandsvärt mycket som överensstämmer.

Först i vår tid har människorna runt det stora berget blivit medvetna om varandras existens.
Detta har i sin tur lett till att vi är många som har svårt för att tro på det som våra fäder och förfäder trodde på.

Fritt efter en idé av Birgitta Widhe.

3 kommentarer:

ARISTIONO NUGROHO sa...

Hi friend, peace...
Your blog very interesting.
If you willing visit my blog, and read my article at http://sosiologidakwah.blogspot.com
Thanks...

Klas sa...

Vacker bild och intressant om Buddhism och Islam. Ser att du fått en kommentar från Yogjakarta i Indonesien. Yogjakarta är en fantasiskt intressant stad med mycket gammal kultur.

Muhammed Yussif sa...

Det är ju en sak som är intressant med muslimerna i ahmadiasällskapet. De menar att alla religioner även hinduer och buddhister har löften om att en person skall komma och ena alla religioner och skapa fred på jorden. Den personen har redan kommit i form av Ahmadiarörelsens grundare och de är därför den naturliga fortsättningen på kristendom, judendom, buddhism, hinduism och islam.