måndag 7 juli 2008

Stora Delsjön (att gå runt en sjö)

Det är få storstäder i världen förunnat att efter ca. 10 min. resa med spårvagn kunna gå ut i något som påminner om ren vildmark, förutom ett lätt brus från motorvägen på vissa ställen.
Jag tänker på Delsjöområdet i Göteborg.
Vägen runt Stora Delsjön är 7,5 km. Med vägen ifrån spårvagnshållplatsen blir det närmare en mil. Den är kuperad och mycket växlingsrik. Allt ifrån tät barrskog, trollskog, över mossar och trädbevuxna branter ner mot stranden till ljus lövskog. det tar mig ca 2 timmar att gå runt. I dag tog det lite längre tid eftersom jag tog några bilder.

Att gå runt en sjö är något av en symbolisk handling för mig. Jag minns att jag gick runt en mindre sjö, Maren utanför Västervik, tillsammans med min mor i 7-årsåldern. Det hände inget speciellt, vi pratade om livet tror jag, det kändes som att omsluta något. Cirkeln har ju stor betydelse inom psykologin. Jag tänker på vad Carl Jung skriver om en Mandala. En symbol för människans inre som helhet.

1 kommentar:

rastplats sa...

Vackra bilder måste ha varit en fantastisk promenad